کولر گازی های ال جی خوب یا بد؟

يکشنبه 23 ارديبهشت 1397
17:09
نادر نادری

کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه ویژه ای برخوردار است چون به سرعت از گرمای محیط کم می کند. برعکس کولرهای آبی ، رطوبت را زیاد نمی کند. پس برای محیط های شرجی خیلی مناسب است.

کولرهای گازی غالبا در دو مدل تولید می شوند

•کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای
•کولرهای دو تکه (اسپلیت)

کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی رایج و مورد توجه هستند و به راحتی در داخل قاب پنجره تعبیه می‌شود.

کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه ویژه ای برخوردار است چون به سرعت از گرمای محیط کم می کند. برعکس کولرهای آبی ، رطوبت را زیاد نمی کند. پس برای محیط های شرجی خیلی مناسب است.

کولرهای گازی غالبا در دو مدل تولید می شوند

•کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای
•کولرهای دو تکه (اسپلیت)

کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی رایج و مورد توجه هستند و به راحتی در داخل قاب پنجره تعبیه می‌شود.

ساختار کولرهای گازی

کولر گازی مثل خیلی از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو بخش اصلی تشکیل شده است که شامل

بخش الکتریکی کولر گازی

بخش الکتریکی خود شامل بخش‌هایی چون دوشاخه و سیم‌های رابط ، کمپرسور ، خازن ، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی (کلید فن) ، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولرهای دو تکه) است.

در کولرهای گازی از یک خازن و در برخی از کولرها از دو خازن برای ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل رایج کار خازن ، به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن (پروانه) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت این خازن ها در کولرهای گوناگون فرق دارد.

بخش مکانیکی کولر گازی

قطعات مکانیکی کولر گازی با کمی تفاوت ، درست مانند اجزای مکانیکی یخچال است از آن جمله می ‌توان به اجزایی مثل کمپرسور کندانسور (رادیاتور) ، اواپراتور ، فیلتر (درایر) ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین (کاپیلاری) ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا و فیلتر خروجی هوا اشاره کرد.

در کمپرسور کولرهای گازی دو مکانیسم استفاده می شود. نوعی از این کمپرسورها از پیستون و میل لنگ طراحی شده ‌اند. اما نوع دیگری از کمپرسورها بدون میل لنگ و پیستون هستند و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مجرای ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت می کند این نوع کمپرسورها را کمپرسورهای دورانی می گویند. در کولرهای گازی از دو پروانه استفاده می گردد که معمولا بر روی یک محور اصلی سوار شده است. یکی از پروانه‌ها هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن کندانسور ، گرما به محیط بیرونی خانه یا محل کار دور می کند، پروانه دوم که به بخش جلوی موتور فن وصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به فضای موردنظر وارد می کند.
در کولرهای دو تکه ، کمپرسور و کندانسور در واحدی به نام یونیت بیرونی تعبیه شده ‌اند. این واحد در بیرون از ساختمان تعبیه می گردد. بخش تبخیر یا اواپراتور و شیر انبساط نیز در یک قسمت به اسم یونیت داخلی تعبیه شده‌اند. کولرهای دو تکه معمولا دارای ماشین کنترل از راه دور هستند. هوا در جهت ورود به محیط منزل یا محل کار از دریچه مخصوصی که به خروجی هوا معروف است عبور می کند. برای پیشگیری از ورود گرد و غبار و موارد شبیه به آن به داخل محیط خانه یا محل کار ، پشت خروجی هوا ، فیلتر سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود.

گاهی احتمال دارد بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا زیاد شدن گاز شارژ شده اواپراتور و یا بخشی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهای کولر سر ریز کند. برای پیشگیری از این ایراد ترتیبی گرفته شده است که در صورت ظاهر شدن وضعیت بالا، آب به بیرون از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر است. در کناره سینی ، لوله ویژه ای تعبیه شده که این آب ها از آن بیرون می‌ شود. برای پیشگیری از ریزش آب، معمولا به لوله گفته شده شیلنگی وصل می ‌شود و با گذاشتن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذره های آب در اطراف پیشگیری می‌ شود.

[caption id="attachment_1549" align="aligncenter" width="600"]نحوه کار کولر گازی ال جی و تفاوت آن با کولر آبی[/caption]

نحوه سرماسازی در کولر گازی

نحوه ایجاد سرما در خیلی از وسایل سرما ساز مانند کولر ، یخچال ، آب سرد کن و ... شبیه به هم است ، در کولر گازی ، مثل یخچال ، از تبدیل گاز به مایع به وسیله زیاد کردن فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود.

برای رسیدن به خنک کردن محیط استفاده می ‌کنند. تنها تفاوت را می ‌توان در خنک کردن رادیاتور دانست که در کولر گازی توسط هوای دمیده شده بر روی آن گرمای لازم گرفته می‌شود. در صورتی که در یخچال برای دارا بودن هوای خنک از دمیدن هوا بر روی اواپراتور استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره درباره انواع کولر گازی ها با نمایندگی تعمیرات ال جی در ارتباط باشید.

کلید هوشمند تنظیم دور موتور کولرهای آبی

از پرمصرف ترین وسیله های برودتی و سرما زا برای اماکن مسکونی و تجاری می توان به کولر ها اشاره کرد. کولر خود بر دو نوع کلی، گازی و آبی است.

کولرهای گازی دارای برتری های خیلی زیادی است که استفاده از آن را برای همه مردم میسر ساخته است اما قیمت تقریبا ً بالای آن باعث شده است که اشخاص زیادی به استفاده از کولر های آبی رو بیاورند. کولرهای آبی دارای برتری ها و عیب هایی هستند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

برتری های کولر آبی

  • قیمت تقریباً مناسب
  • مصرف پایین
  • بازده سرمایش بالا

عیب های کولر آبی

به کار بردن آب برای سرد کردن محیط عیب هایی مثل

  • انسداد پوشال ها
  • انسداد پمپ ها
  • به وجود آمدن زنگ زدگی و...
  • مصرف تقریباً زیاد آب
  • عدم انتخاب دما

ولی قیمت مناسب و سرمایش عالی کولر های آبی باعث شده است که تقریباً %82 از افراد از کولرهای آبی به عنوان وسیله سرما ساز استفاده کنند. موقعی که خانواده ای از کولرهای آبی استفاده می کنند، مجبور به انتخاب سه وضعیت برای کولر خویش هستند که عبارتند از

  • خاموش Off
  • دورتند High
  • دورکند Low

حال در موقع استراحت و یا انجام فعالیت، انسان ها نیاز به هوایی با دمای ثابت و مطلوب خود دارند، ولی چون کولرهای آبی فقط در سه رنج محدود می شود، انتخاب دما برای افراد سخت می شود. به عنوان نمونه یک نفر در صورتی که کولر را بر روی دور تند قرار بدهد و بخوابد، احساس سرما می کند و اگر بر روی دور کند بگذارد، احساس گرما می کند. حال مشکلات بالا که در کولرهای گازی (به خاطر استفاده از موتورهای یونیورسال وDC) حل شده است بر سر راه استفاده از کولرهای آبی قرار دارد.

کلید هوشمند کولرهای آبی این امکان را به ما می دهد که با دیدن دمای کنونی ناحیه، درجه دلخواه خود را انتخاب کنیم و درجه انتخابی را با وارد شدن به بخش تنظیمات دستگاه یا همان منو به سیستم اعلام کنیم. از هم اکنون کولر به حالت خودکار (هر زمان که نیاز باشد روشن- دورتند- دورکند) دمای محیط را به دمای اعلام شده می رساند و دما را در همان وضعیت تنظیمی ثابت نگه می دارد.

با استفاده از این نوع کلید کولرها که به دو صورت کنترل از راه دور و کنترل از روی پنل است می توانیم دمای ثابت دلخواه را به وسیله کولر آبی آماده کنیم.

شایان ذکر است که این کلید در صورت کلی دارای دو وضعیت تنظیمات خودکار و تنظیم دستی (خاموش _ تند _کند)است و قادر به Power Switch بین این دو وضعیت است.

کلیه بخش های پردازنده این سیستم به وسیله یک مینی قلب (PLC) کنترل می شود. با تنظیمات خودکار دما به وسیله این دستگاه، مصرف آب کولرهای آبی به شدت کم می شود.
از مزایای دیگر این سیستم می توان به کم شدن مصرف انرژی برق اشاره کرد. تعمیرات کولر گازی ال جی برای سرویس های دوره ای در خدمت شماست.

مهمترین مزیت های استفاده از کلید هوشمند کولر آبی

1- امکان تعریف دما برای محیط.
2- مشاهده دمای محیط به وسیله دماسنجPLC .
3- کم شدن تلفات در مصرف آب.
4- کم شدن مصرف انرژی الکتریکی.
5- زیاد شدن عمر قطعه های مکانیکی.
6- زیاد شدن طول عمر مفید الکتروموتور کولر و پمپ آب .
7- پیشگیری از خراب شدن پوشال ها (کم شدن سرعت خشک شدن پوشال ها).

نکته هایی برای استفاده بهینه از کولر گازی

بد نیست نکته هایی را که در ادامه بیان می کنیم، برای استفاده هرچه بهتر از کولر گازی به یاد داشته باشید.

خیلی از شهروندان خدمات و راه اندازی کولر را خودشان انجام می دهند و عده ای هم ترجیح می دهند کار را به تعمیرکار حرفه ای بسپارند.

_ هر چه مجرای کانال کشی کولرهای آبی پر پیچ و خم و طولانی تر باشد، افت فشار هوا در مجرای کانال زیاد شده و جبران آن نیز به انرژی زیادی نیاز دارد، پس باید در کوتاه ترین مجرای کانال کشی در نظر گرفته شود.

_ سالانه پوشال های کولر باید تعویض شود. تمیز کردن کولر و برطرف کردن ایرادهای آن، عملکرد کولر را بهبود می بخشد و از هدر رفتن سرما نیز کم می کند.

_ حداقل ۵ تا ۱۰دقیقه پیش از روشن کردن کولر، پمپ آب را روشن کنید.

_ چون کولرهای آبی ۱۰۰درصد با هوای بیرون کار می کند، باید بیرون از جایی که می خواهیم خنک کنیم در روی پشت بام یا کنار پنجره تعبیه شود. اطراف کولر باید از سه طرف باز باشد و نزدیک لوله فاضلاب و هواکش آشپزخانه نباشد و کولر نباید روی پایه های لرزان تعبیه شود.

_ در فصل زمستان نباید کولر را با پوشش برزنتی، نایلونی و ... پوشاند، زیرا در این وضعیت هوای گرم داخل منزل، باعث پوسیدگی بدنه کولر می شود. برای پیشگیری از خروج هوای گرم، دریچه کولر را از داخل اتاق مسدود کنید.

_ تا حد امکان کولر در پشت بام یا اطراف شمال ساختمان و زیر سایه و در مجرای وزش باد، تعبیه شود.

_ موقع استفاده از کولر، دقت کنید ظرفیت کولر باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی (از لحاظ دما و رطوبت) محل، انتخاب شود. کولرهای بزرگ تر تنها باعث اتلاف انرژی می شود. برای بهره مندی از تعمیرات کولر گازی سامسونگ با شماره تلفن های نمایندگی تعمیرات سامسونگ که در بالای صفحه درج شده تماس بگیرید.

_ چنان چه کانال های کولر، بیرون از ساختمان قرار دارد، حتما باید با استفاده از عایق کاری با پشم شیشه یا عایق دیگری، از هدر رفتن سرما، در اثر تابش مستقیم خورشید به کانال ها پیشگیری شود. در این باره تعبیه حتی یک سایه بان ساده بر روی کانال ها هم اثرگذار باشد.


[ بازدید : 231 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نمایندگی تعمیرات و تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]